fredag 2 juli 2021

Månadsrapport juni 2021

 Ny månad och juni var tydligen en av dom bättre på mannaminne säger dom. Hur som helst så gillar jag Avanzas sammanfattning av månaden där man får allt serverat på ett fat.

I form av utdelningar så gick väl inte juni 2021 till historien men så brukar det ju se ut efter vårens race. Jag trodde jag skulle slå mitt första mål på 50k SEK i utdelningar men missa med några hundralappar och får ihop dom i början på juli istället.

Det har blivit mest påfyllnad i existerande innehav. Har tagit in några aktier utan utdelning för att balansera portföljen lite bättre. Oatly och Airbnb. Oatly tänkte jag behålla på längre sikt men Airbnb släpper jag nog till hösten.

I portföljen så finns det nu 49 olika aktier och 7 st utdelande ETF:er. Känns som bra riskspridning och jag har naturligtvis inte hundra koll på alla men 90% av dom ska behållas ändå för lång tid och generera mer likvida medel varje månad att investera.

Jag och fru Dividendify ska sätta solceller på taket har vi tänkt. Vi har funderat länge och även om ROI ligger på 10-12 år innan vi har igen pengarna så är det en kul grej att kunna bidra med.

Nu är vi bägge snåla och ville såklart inte ta våra hårt jobbande pengar utan vi kontaktade banken och berättade läget att vi vill låna lite till. Absolut men då måste vi värdera om huset var svaret och då kanske ni hamnar under amorteringskravet. Visst en risk att ta men vi amorterar ändå 5k idag så gissnningvis en minimal skillnad hoppades vi på. Huset köptes 2014 för 4,5M och beskedet vi fick av värderingsmannen efter han varit och kikat var runt 6M trodde han. Tack o bock liksom, helt plötsligt så istället för att ha en skuldkvot på 58% så har vi nu en skuldkvot på 46%.

Lite galet är det allt men det är bara att dansa med.


Amortering:
5000 SEK (Total skuld på huset är 2 801000 SEK, extra 170k pga solcellerna)

Utdelningar:
2722 SEK

Portföljens värde på Avanza inkl belåningsgrad på 14%
702000 SEK

Tjänstepension inkl IPS (IPS med fribrev):
1 782569 SEK

PPM:
745419 SEK 2/3 i räntor och 1/3 i AP7 aktiefond

Savelend:
14313 SEK (Börjat sälja av innehavet i Savelend och flyttat över till Avanza)

2 kommentarer:

  1. PPM och tjänstepension tittar jag bara till 1 gång om året. Fin tjänstepension du verkar ha!

    Solceller vill jag också ha i mitt framtida boende som troligen blir mitt föräldrahem, men det blir mycket pengar då jag kommer att behöva byta taket också. Eller köpa tak med integrerade solceller. I båda fallen handlar det väl om i storleksordningen 300.000 kr för en vanlig villa.

    SvaraRadera
  2. Jag borde göra samma sak med PPM:en men pillar lite för ofta tyvärr. Ligger på runt 9-10% per år sen starten men i år tex växla jag ner i våras och kom aldrig in igen liksom. När Sverigebörsen har gjort 20% i år så har jag "bara" 10% på PPM. Det blir ändring till 2022 får jag lova mig.

    Tjänstepension är ju den som räddar mig och det kommer in ca 20k varje månad som jag själv förvaltar. Jag kollar varje månad och brukar balansera om fonder en gång i kvartalet om nån stuckit för mycket eller nån inte hängt med.

    Vår offert blev på 168k och vi får ihop så vi täcker ca 90% av vår årsförbrukning. Det hade ju helt klart varit snyggare med integrerade solpaneler och eftersom det är några år till för dig innan du tar över huset så hade jag nog också satsat på det.

    SvaraRadera

En sista uppdatering?

Har inte mäktat med nån månadsuppdatering och hittar inte motivationen att uppdaterat bloggen regelbundet. Blir sporadiska inlägg fram över ...