fredag 7 januari 2022

Summering för 2021

2021 är till ända och blickar vi tillbaka så ser året ut som följer. Portföljen har gått från en ren utdelningsportfölj till 75% utdelningsaktier och 25% tillväxt. Vi får väl se om det fortsätter så under 2022 eller vi går tillbaka till ren "buy&hold" strategi med fokus på värdeaktier med utdelning.

Det är lätt att få hybris år som dessa men jag inser nog nu att jag behöver 4-5 år till för att ro iland det hela. Jag fyller 52 i år och vill ha kidsen utflugna och på egna ben innan jag lämnar arbetslivet. Eller rättare sagt, lämnar löntagarjobbet och hittar på nånting som kan ge en liten inkomst och där jag styr min tid bättre eller helt själv.

Jag tror jag skulle kunna gå vid 55 år och plocka mina TJP fram till 65 men tror inte jag kommer upp tillräckligt högt i "månadslön" för att jag ska vara nöjd så behöver nog några år till.

Men vem vet, bollen är rund och några år med minus på börsen och läget ser helt annorlunda ut igen. Den som lever får se.


Utveckling Avanza ISK & KF

Att man slår index kommer nog inte att tillhöra vanligheterna men kul när det kommer år som dessa. Jag har varit ganska aktiv, (ibland för aktiv) och klivit av för tidigt så det hade nog gått och klämt in några procent till om jag låtit vinnarna löpa lite till.


Nyckeltalen på Avanza


En standardavvikelse på 10% skvallrar väl om att det inte är den sexigaste portföljen man hanterar men samtidigt passar det mitt lynne bättre och jag tror nog det är en väldigt bra riskjusterad avkastning jag har tack vare detta.



Innehav på Avanza




Totalt har jag just nu 56 st aktier och 7 st ETF:er i portföljen. Kanske ökar på med några innehav till men jag ligger på gränsen redan nu för att ha koll på innehaven. Men samtidigt funkar jag mer rationellt när jag har fler innehav om jag tex skulle behöva dumpa nån. Jag "fäster" mig helt enkelt inte lika mycket vid ett enskilt innehav utan dumpar och går vidare om jag tycker den inte levererar.



Året summerat


Ett bra år som sagt med en rejäl ökning på utdelningssidan till 40k. Målet för 2022 blir 50k i utdelningar vilket kräver en hel del extra insättningar från min sida. Jobba, jobba, jooobba!




Tjänstepensionen (den stora)


Grafen visar från när jag började uppdatera i oktober 2019 och även om vi tycker 2021 var ett fantastiskt år så ser vi ju tydligt att det har ju varit en grym resa trots coronaåret 2020. Dippen april 2020 är ju inte mycket att förfasas över så här i backspegeln. Året 2021 startade jag med 1546000 och den 31/12 så hade portföljen stigit till 2079000. En ökning i reda pengar med 533k SEK. Det är en bra årslön och så länge jag fortsätter jobba så betalas det in varje månad och med en avkastning på mellan 7-10% årligen på dessa summor så blir det en slant varje år.


Pensionsöversikt


Som den trygghetsnarkoman jag är så har mitt mål alltid varit att ha 10M i "Total pension" den dan jag går för gott. Den statliga delen är ju bunden till minst 65 år, tom kanske högre den dan jag kommer dit med dagens politiska diskussioner. Så det blir ju att titta på Tjänstepensionen och privat pension och se vad det kan göra för mig. Samtidigt är ju inte Avanza delen med i denna översikt vilket man får ta med i beräkningen.




2 kommentarer:

  1. Bra sammanställning. Då har vi samma mål avseende utdelningarna 2022 med +25%. Hoppas Vi klarar det ;)

    SvaraRadera
  2. Tack NLI, ja det kommer inte gratis utan vi får ligga i för att nå dit men kul med lite målbilder och det triggar mig för att ligga i lite till för att nå dit.
    Heja oss! :-)

    SvaraRadera

En sista uppdatering?

Har inte mäktat med nån månadsuppdatering och hittar inte motivationen att uppdaterat bloggen regelbundet. Blir sporadiska inlägg fram över ...