lördag 2 april 2022

Månadsinlägg mars 2022

 Ytterligare en månad har passerat och börsen i mars har ju varit allt annat än dålig. Trots oroligheter i omvärlden så är det alltid väldigt kortsiktigt fokus och strax blir det framåtblickande för börsen som gäller igen. Jag har gjort en hel del affärer och ökat på belåningen till runt 20% av portföljen. Den kommer att ligga där april ut och sen blir det att dra ner på det så sakta i maj. Jag gjorde likadant förra året under mars-maj som är dom 3 bäst utdelningsmånaderna.

Börsen återhämtade sig så pass bra under månaden så att jag låg bara 7k SEK ifrån att nå 750k SEK i portföljvärde så den 1:e april så tryckte jag in 10k SEK extra för att komma upp till målet och jag fick min notifiering i Avanza som bevis på detta. Nu kör vi mot 1 miljon SEK och jag ger mig själv 2 år till att komma ditt.

Jag behöver då spara ca 4000 i månaden och ha en avkastning på 9,9% per år för att nå ditt i juli 2024. Vi får se men kul med mål är det och enda chansen för mig att verkligen nå det är att sätta tydliga mål och följa dom. Har jag inte mål så "ballar" det lätt ur och det skjuts från höften lite hur som helst.

Solcellsanläggningen levererade 90% över prognosen för mars. Så jädra kul att följa och det installeras energisparåtgärder så som Ngenic och annat. Lusläst manualen till värmepannan för att se om jag kan hitta en bättre inställning för att spara lite kWh.

Månadssiffrorna nedan som vanligt och nu kör vi för en grym utdelningsmånad i april som brukar vara årets bästa för min del. Jag missade med några få hundralappar att slå mars utdelningen jämfört med 2021 vilket var synd men ser att prognosen för april och maj ligger över fjolårets utdelningar så jag ligger kvar och satsar på totalt 50k SEK för 2022.

 

Amortering:

5000 SEK (Total skuld på huset är 2 757000 SEK och är värderat till 6M och det blir en belåningsgrad på 46%)



Utdelningar under månaden:
6299 SEK (En minskning med 2% jämfört med mars 2021)



ISK&KF på Avanza:
751 408 SEK

Målet på 750k SEK är nått. Ca 20% belåningsgrad ligger kvar under april och sen plockar vi ner det till mellan 10-15% igen. Nu kör vi mot miljonen.


Tjänstepension inkl IPS (IPS med fribrev):

2 066 639 SEK

En ökning med 44987 SEK sen förra månaden. 


PPM:
841587 SEK
Ned 23k sen förra månaden vilket jag får skylla mig själv för. Gick in i en volatlitetsfond när kriget bröt ut i Ukraina och den steg ju som tänkt men sen glömde jag bort att kolla till den i PPM:en och den hade sjunkit rejält på den och fick droppa den fort som tusan. Upp 1,7% ändå för året trots missen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista uppdatering?

Har inte mäktat med nån månadsuppdatering och hittar inte motivationen att uppdaterat bloggen regelbundet. Blir sporadiska inlägg fram över ...