torsdag 12 mars 2020

Hemskickad från jobbet

Alltså inte uppsagd men hemmakontor tills vidare är domen från arbetsgivaren pga Corona då. Precis som alla andra har jag ingen aning om hur länge detta pågår men jag skickar över lite mer likvida medel under tiden till Avanza och handlar på. Portföljen är ner 29% just nu och snittar ner mig på SEB, SHB och SSAB nu innan utdelningar också.

Jag måste säga att jag är förvånansvärt lugn fortfarande trots att det gör ont att titta på dom röda siffrorna och beloppen sjunka dag för dag. Min största oro är nog snarare vad händer på lite längre sikt med den globala ekonomin och har vi ett nytt 2008 framför oss?

Jag är ju så pass gammal att jag var med om krisen i början på 90-talet och det var där och då intresset för aktier började. Mina första aktier var bland annat SEB och som ni ser på bilden var dom ganska lågt värderade då. Pappa staten fick ju gå in och rädda banken då efter lånefestens baksmälla från 80-talet.
Hur som helst så dom två röda prickarna indikerar var jag köpte och sålde SEB när det var som mörkast. SEB hade sjunkit under 3:- och jag tror jag köpte dom för strax över 3 och nånting. Sen gick dom ganska raskt upp på kort tid och jag klev av nånstans mellan 22-26:- om jag minns rätt och var såklart jättenöjd. På den tiden fick man gå till banken rent fysiskt och handla värdepapper och courtaget var snordyrt.

En liten anekdot i det hela men vad vill jag då säga med denna bilden. Jo krusningarna till höger i nutid syns knappt och tittar man snabbt ser det ju inte ut som SEB sjunkit speciellt mycket. Jag köper trots vetskapen att det kan bli värre innan det blir bättre men min horisont är långsiktig till minst 2028. I'm here to stay :-)


4 kommentarer:

  1. Bra påminnelse i dessa tider

    SvaraRadera
  2. Man får lyfta blicken för att få perspektiv helt enkelt. Vi gick inte under i början på 90-talet även om det var jobbigt. IT-bubblan runt år 2000 överlevde vi med. 2008 var jobbig och åren efter men vi kom ut på andra sidan där också. Rädd det blir några jobbiga månader resten av året men hålla fast vid sin strategi är viktigare än nånsin.

    SvaraRadera
  3. Retrospektiv: Sälj Aldrig !! Så heter ett inlägg jag skrev för en liten tid sedan. Det som är mörkaste mörker nu, är någonting helt annat om 5-10 år. Nuförtiden snarare 5 eftersom det är lite crowded även in på börsen igen efter sättningarna...

    SvaraRadera
  4. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

    E-post : combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera

En sista uppdatering?

Har inte mäktat med nån månadsuppdatering och hittar inte motivationen att uppdaterat bloggen regelbundet. Blir sporadiska inlägg fram över ...