tisdag 10 mars 2020

Felaktig allokering

Ibland blir det väldigt tydligt i extrema tider hur fel man allokerat sin portfölj. Av dom 6 aktier som fallit mest så är 3 av dessa i energisektorn och till största del olja. Varför har jag då så mycket "olja" i portföljen?
Faktum är att jag har inget bra svar men på sikt tänker jag göra något åt det. Mest troligt är det att "American shipping company" som får lämna när jag finner det lämpligt. Equinor har jag tänkt behålla långsiktigt. Inter Pipeline har lite andra egenskaper förutom oljan som jag gillar. 



Tittar man på nästa bild som visar hela portföljen fördelad på samtliga sektorer så "känns" ju energisektorn ingenting som sticker ut i alla fall. Tom industri som är en större sektor har klarat sig bättre.


Norska kronan är väldigt korrelerad med oljepriset och för första gången på snart 5 år så är en svensk krona mer värd än en norsk krona om än marginellt. Det firar vi med att köpa Storebrand imorgon. Jag har inget försäkringsbolag ännu i portföljen och detta blir en fin start med en DA på 6,78% och ett P/E på 10. Aktien har tappat nästan 30% på 3 månader och lika mycket på 1 år. Insider köpte igår på dessa nivåer och jag gör likadant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sista uppdatering?

Har inte mäktat med nån månadsuppdatering och hittar inte motivationen att uppdaterat bloggen regelbundet. Blir sporadiska inlägg fram över ...